Vad är det vi äter?

 Tro det eller ej men jag har faktiskt börjat lite med mitt projektarbete nu. Och jag blev bara mer och mer förvånad, äcklad och rädd ju mer jag läste om vad våran mat faktiskt innehåller. Från och med nu ska jag verkligen bli mer uppmärksam på innehållsförteckningen. USCH!



  • Inte Visste jag att Special-K är gjort av vetegroddar som blir preparerade med bensen för att man ska kunna få ut fettet.
  • Inte visste jag att om den blivande mamman äter natriumglutamat ( som bla. Finns i chips)kan barnet få Astma.
  • Inte visste jag att Magnumglassens Vaniljarom kommer från koskit från Texas
  • Inte visste jag att i ”Felix Ketchup utan tillsatt socker!” finns istället för socker sötningsmedlet sukralos. Som i sin tur är ett sötningsmedel som istället höjer konsumentens sötsug ännu mer, så att man istället äter ännu mer sötsaker.
  • Inte visste jag att mat som man ”mikrar” utsätts för allvarliga molekyl skador. Äter man sedan denna mat så kan den ge onormala förändringar i kroppens blod- och immunsystem.
  • inte heller visste jag att natriumglutamat som det stod om tidigare kan ge symtom som; Illamående, huvudvärk, smärta i nacke och bröstkorg, diarréer, halsbränna, rödaktiga utslag, andningssvårigheter, ökad risk för epilepsianfall för epileptiker, stickningar i armar och ben och mycket mer. Vadfan blire liksom?
  • Inte visste jag att framställningsmetoden av margarin är så kemisk att det är tveksamt om margarin ens borde kallas livsmedel.  
  • Inte visste jag att bensin är ett lösningsmedel som används flitigt idag. Bensinrester är inte ovanliga i bland annat ; kokosfett, vetegroddar, frön, färgämnen, proteinprodukter och mjöl.
  • Inte visste jag att vissa färgämnen kan framkalla ADHD symtom. Dessa färgämnen finns främst i kakor, godis och glass. Dessa färgämnen kan även orsaka cancer, allergiska reaktioner, täppt näsa, sömnlöshet och allvarliga beteendeförändringar, främst hos barn.
  • Inte visste jag att energidrycker ofta innehåller syntetiskt koffein som stör våran celldelning så att kroppen tar sin energi från immunförsvaret.

jag säger bara HJÄLP! vad ska man käka egentligen? ska man gå ut i skogen å skjuta en älg å käka istället eller finns det tillsattser i den med? jamenar den kanske  har käkat ett besprutat äpple lr nåt.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag ska fan börja odla min egna mat och bara äta den! :O

2008-09-09 @ 11:15:05
URL: http://eemmaa.blogg.se/
Postat av: Emelieie

Haha men fy fan säger jag! Jag vill aldrig mer äta mat. Jag ska sluta xD

2008-09-09 @ 23:36:07
URL: http://emelievanamnet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0